چگونه قلم دیجیتال (قلم نوری)انتخاب کنیم ؟

دوستان زیادی از من جویا میشوند که چه برند یا نوعی از قلم دیجیتال را برای کار نقاشی ، انیمیشن و تصویرسازی انتخاب کنیم بهتر است ؟ این مقوله بسیار بستگی به نوع استفاده ی هر شخص از قلم دارد و همینطور سرمایه ای که برای خرید در نظر گرفته اید .

انتخابهای مرسوم معمولا بین این گزینه ها است .

1 . انواع قلمهای قابل حمل که شامل تبلتهای (آیپد ، سرفیس …)

2 . انواع قلمها برای استفاده ی در شرکتها و یا کار در منزل (وکامwacom ، هیون Huion، ایکس پی پنXp-pen)

ipad pro حساسیت قلم خوبی دارد اما فعلا تا این تاریخ یازدهم مهر سال نود ونه فتوشاپ قابلیت و امکانات گسترده تری را فراهم کرده است. پس قاعدتا برای کار با لایه ها و مدلهای مختلف ویرایش تصویر من بشخصه فتوشاپ را ترجیح میدهم . مایکروسافت ، سرفیس پرو را ارائه داده است که امکانات ویندوز را در اختیارمان قرار میدهد و فتوشاپ را میتوانیم داشته باشیم ولی فعلا همه ی تبلت هایی که من سراغ دارم (RAM) پایینی را ساپورت میکنند و برای انجام کارهایی با وضوح بالا احتمالا به مشکل بر میخورید و نکته ی بعدی اینکه بخاطر حجم و فضای کم قطعات داخلی سریع تر داغ میکنند و برای استفاده طولانی نمیشود روی اینها حساب کرد ، مثلا روزانه هشت ساعت و برای بازه ی زمانی طولانی.

خب خلاصه اگه بخوام بگم تبلتهایی که قابلیت نقاشی و طراحی رو بهمون میدن خیلی ابزارهای مناسبی هستن برای اینکه شما بخوایید هرجایی ببریدشون و بتونید نقاشی کنید (فضاهای عمومی و کوه و در و دشت ) . البته اینها هیچکدوم به این معنی نیست که کار حرفه ای اصلا نمیشه باهاش تولید کرد ، کلی آرتیست حرفه ای هستن که با آیپد کار میکنن.

برندهای دیگه از قبیل (Xp-pen) و یا (Huion) رو من به Wacom ترجیح نمیدم . من با Huion کار نکردم ما با مدلهای مختلف Xp-pen کار کردم و با اینکه توی سایت حساسیت همه ی قلمهاش رو تقریبا برابر با Wacom در نظر گرفتن ولی من این تساوی رو اصلا حس نکردم و از دوستان حرفه ای هم که جویا شدم در این زمینه با من هم عقیده بودند .

در آخر اینکه بنظرم اگه هدف شما اینه توی خونه کار کنید و زیاد به فکر حمل و نقل وسایل کار خودتون نیستید . متناسب با میزان هزینه ای که در نظر دارید یه قلم وکام تهیه کنید . قائدتا هرچقدر کمتر هزینه کنید حساسیت قلم پایینتری رو تجربه میکنید . نکته ی دیگه ای که لازمه اضافه کنم برای نقاشی دیجیتال و کار با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ به RAM و CPU بالا احتیاج دارید برخلاف اینکه گاهی میشنوم خیلی از دوستان میگن احتمالا اختلالهایی که حین کار براشون پیش میاد به گرافیکشون مربوطه اکثر اختلالها از قبیل تاخیرها یی که در کشیدن خطوط با قلم ایجاد میشه و یا هنگ کردنهای زیاد سیستمشون بیشتر به پردازنده سیستمشون مربوطه .

الان ما چی بخریم رضا ؟

من باشم فرضا اگه ده میلیون تومن داشته باشم و یه سینتیک (وکام) باشه پونزده میلیون و یه سینتیک ایکس پی پن هشت میلیون . من حاضرم پنج میلیون دیگه حتی زیر بار قرض برم و اون وکام رو تهیه کنم . :))))) آقا من از وکام دارم پول میگیرم احتمالا . بعضی دوستان میگن آقا با سینتیک (منظور این مونیتور دارهاست که قابل حمل نیستند ، اینایی که میشه روی صفحه نمایشش نقاشی کرد) فقط میشه کار حرفه ای ارائه داد . ما پول خریدن سینتیک ایکس پی پن رو داریم ، ولی پول خرید سینتیک وکام رو خیر.

باید عرض کنم که فکرتون در این رابطه اشتباهه. کسانی که دیدم با ساده ترین ابزارها کار حرفه ای تولید میکنن امثال (ramon nunez – samuel smith -alex konstad) اینها جزو کسانی هستن که با اینتوس پرو کار میکنن .ساده ترین مدلهای اینتوس . اینتوس پرو مدیویوم .(Wacom Intuos Pro – Medium).با همچین ابزاری هم کار کاملا حرفه ای میشه انجام داد .

در رابطه با تبلتها هم اگه من تهیه کنم واسم فعلا جنبه ابزار مازاد رو داره . یه چیز اضافه ای که اون کنار گوشه ها هر وقت حوصله م سر رفت از کار جلوی سیستم و ثابت و بی حرکت بودن ، میرم سراغ تبلت .

بعد از تمام این توضیحات . مختصر و مفید بخوام بگم : من بخوام خرید کنم ، برای لپتاپ یا سیستمم یه wacom intuse pro medium میخرم . پول اضافه داشته باشم یه آیپد پرو هم میخرم . (Ipad pro2021)

امیدوارم این مطلب مفید بوده باشه براتون . 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *